Strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Gra miejska "Śladami BoGUSława" - III edycja finał

Pokaż QR Code A A A pobierz stronę jako plik pdf Drukuj
05.10.2018

„Gdzie jest BoGUSław?”

To pytanie zadawali sobie od dłuższego czasu wszyscy uczestnicy projektu realizowanego przez Urząd Statystyczny w Rzeszowie przy współpracy Polskiego Towarzystwa Statystycznego w ramach V edycji programu grantowego „mPotęga”.

Wszystko wyjaśniło się w piątkowe przedpołudnie – 5 października 2018 r. Śladami zaginionego statystyka podążyły wówczas czteroosobowe zespoły – uczniowie z klas 7-8 szkoły podstawowej oraz III gimnazjum wraz ze swoimi nauczycielami z 14 placówek położonych na terenie województwa podkarpackiego.

W centrum Rzeszowa trwało wielkie poszukiwanie BoGUSława. Zespoły punktualnie
o godzinie 10:00 wystartowały w miasto, by na trasie tegorocznego biegu dotrzeć do 9 punktów kontrolnych, w których rzekomo widziany był zaginiony.

Do odwiedzenia były m.in. Ogrody Bernardyńskie, pomnik płk. Leopolda Lisa-Kuli, rzeszowski Rynek oraz dwa oddziały Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej (oddział dla dzieci i młodzieży oraz wypożyczalnia muzyczna). Tam na uczestników zabawy po „miejskich labiryntach” czekali specjalni Agenci z ciekawymi zadaniami.

Uczniom przyszło się zmierzyć z zadaniami matematycznymi i statystycznymi o różnym stopniu trudności. Były to zagadnienia omawiane podczas warsztatów zrealizowanych w dniach 25-27 września br. Dotyczyły m.in. wymiany walut obcych,  obliczenia kosztów zakupu paliwa na wskazanej trasie, określenia pola powierzchni z wykorzystaniem skali mapy. Uczestnicy projektu musieli wykazać się także wiedzą z zakresu statystyki, tj. policzyć i zinterpretować współczynnik feminizacji, obliczyć przyrost naturalny na 1000 ludności, czy odczytać dane
z infografiki.

Cel projektu został osiągnięty – młodzi ludzie opuścili „sztywne” ławki i mury szkół, oderwali się od ekranów komputerów i telefonów komórkowych, by wspólnie miło spędzić czas, bawiąc się matematyką i rywalizując z rówieśnikami. Emocji podczas biegu było co nie miara – każdy zespół chciał zająć miejsce na podium.

Zwyciężyli najlepsi – Ci, którzy w najkrótszym czasie dotarli z kompletem poprawnych odpowiedzi na „Metę” zlokalizowaną w Urzędzie Statystycznym w Rzeszowie.

Byli to:


I miejsce

Zespół Szkół w Chorzelowie

zespół w składzie:

opiekun: Maria Zięcina,

uczniowie: Martyna Gaj, Julia Totoń, Jakub Kłoda


II miejsce

Publiczna Szkoła Podstawowa w Łękach Dolnych

zespół w składzie:

opiekun: Anna Kozioł

uczniowie: Piotr Baran, Jakub Jarosz, Bartłomiej Pyrchla


III miejsce

Szkoła Podstawowa z oddziałami gimnazjalnymi w Tyczynie

zespół w składzie:

opiekun: Seweryn Przywara

uczniowie: Krystian Gutkowski, Kamil Wilczak, Łukasz Bułdak  

           

Serdecznie gratulujemy wszystkim i zachęcamy do współpracy w kolejnych latach!


Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli: Marszałek Województwa Podkarpackiego – Władysław Ortyl, Prezydent Miasta Rzeszowa – Tadeusz Ferenc oraz Podkarpacki Kurator Oświaty – Małgorzata Rauch.

Partnerami akcji byli: Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Rzeszowie, Punkt Informacji Europejskiej Europe Direct – Rzeszów, Regionalny Punkt Informacyjny Eurodesku w Rzeszowie oraz I Liceum Ogólnokształcące w Rzeszowie.

 

Film z finału gry miejskiej 

 

„Śladami BoGUSława -

matematyczne warsztaty i gra miejska”

edycja III

Warsztatowe spotkania z BoGUSławem

W dniach od 25. do 27. września 2018 r. w siedzibie Urzędu Statystycznego w Rzeszowie odbyła się pierwsza część III już edycji projektu „Śladami BoGUSława – matematyczne warsztaty i gra miejska” realizowanego w ramach V ogólnopolskiej edycji programu grantowego „mPotęga”. Wzięły
w niej udział zespoły złożone z uczniów klas 7-8 szkoły podstawowej oraz III gimnazjum z województwa podkarpackiego.

Czterogodzinne zajęcia warsztatowe podzielone zostały na dwie części – statystyczną i matematyczną. W pierwszej młodzież zapoznawała się
z budową systemu statystyki publicznej, poznawała pracę urzędu statystycznego oraz uczyła się odczytywania oraz interpretacji danych statystycznych przedstawionych na różnych typach wykresów i infografikach. Ćwiczenia praktyczne pozwoliły uczestnikom również nabyć umiejętność korzystania i wyszukiwania informacji w rocznikach statystycznych oraz publikacjach. W drugiej części warsztatów uczestnicy wcielali się w rolę architektów i budowniczych, poszukując w domu/mieszkaniu i wokół niego obszarów, gdzie swoją obecność zaznaczyła Królowa Nauk. Podczas dyskusji oraz ćwiczeń przygotowanych przez prowadzących, wskazywane były zastosowania wiedzy z matematyki, którą uczniowie zdobywają w szkole w praktycznych sytuacjach życia codziennego. Forma warsztatów, zespołowe rozwiązywanie zadań statystycznych oraz matematycznych osadzonych w kontekście realistycznym, to świetna okazja na utrwalenie zdobytych wiadomości, a także doskonalenie kompetencji społecznych, pracy w grupie poprzez zabawę i rywalizację zespołową.

 

Matematyka w terenie

Spotkanie zakończył wspólny spacer ulicami centrum Rzeszowa. Uczniowie wyszli w teren, by zwiedzić miasto, ale także poszukać w nim obecności Królowej Nauk. Była to tylko mała rozgrzewka przed wielkim starciem zespołów, które zaplanowane jest na piątek, 5 października br.

Wtedy to właśnie szesnaście drużyn zakwalifikowanych do gry miejskiej spróbuje swoich sił w praktyce. Po zapoznaniu się z zasadami gry, uzbrojona w wiedzę wyniesioną z czterogodzinnych warsztatów młodzież wyruszy wraz z nauczycielami – opiekunami matematycznym szlakiem w poszukiwaniu zadań i łamigłówek przygotowanych przez Organizatorów w różnych punktach centrum Rzeszowa. Na każdego czeka wspaniała zabawa, niezapomniane wrażenia - najlepsze zespoły w rywalizacji otrzymają atrakcyjne nagrody, zaś dla wszystkich uczestników przewidziane są upominki i dyplomy.

Fotorelacja z warsztatów

Do góry