Strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Zawsze możesz zmienić te ustawienia.
  • Przejdź do menu głównego
  • Przejdź do treści
  • Przejdź do wyszukiwarki
  • Przejdź do mapy strony
Kontrast:
  • Akontrast domyślny
  • Akontrast biały tekst na czarnym
  • Akontrast żółty tekst na czarnym
  • Akontrast czarny tekst na żółtym
Logo Urząd Statystyczny w Rzeszowie Urząd Statystyczny w Rzeszowie
  • Urzędy Statystyczne
    • US Białystok
    • US Bydgoszcz
    • US Gdańsk
    • US Katowice
    • US Kielce
    • US Kraków
    • US Lublin
    • US Łódź
    • US Olsztyn
    • US Opole
    • US Poznań
    • US Rzeszów
    • US Szczecin
    • US Warszawa
    • US Wrocław
    • US Zielona Góra
  • BIP
  • Kontakt
  • RSS
  • Mapa serwisu
  • PJM
  • profil GUS na Instagramie
  • profil na X
  • Profil US na Facebooku
  • English
Wyszukiwanie zaawansowane
Logo Urząd Statystyczny w Rzeszowie
  • Dla mediów
  • Co, gdzie, jak załatwić?
  • Edukacja statystyczna
  • O stronie
Menu

Menu główne

Menu
  • Dane o województwie
  • Opracowania bieżące
  • Publikacje i foldery
  • Statystyczne Vademecum Samorządowca
  • Bank Danych Lokalnych
  • Statystyka regionalna
  • Portal Geostatystyczny
  • STRATEG
  • REGON,
    TERYT,
    Klasyfikacje
  • Badania statystyczne
  • Urzędy statystyczne
  • GUS

Ścieżka

Strona główna PublikacjePublikacje NSP i PSR 2002Ludność Stan oraz struktura demograficzna i społ-ekonom w województwie podkarpackimUwagi metodyczne
Menu

Uwagi metodyczne

Pokaż QR Code A A A pobierz stronę jako plik pdf Drukuj

UWAGI METODYCZNE

Podstawowe definicje pojęć i klasyfikacje – niezbędne do właściwej interpretacji wyników spisu – będą zamieszczane w każdej  publikacji z wynikami spisu.

 Z uwagi na fakt, że dla części mieszkańców niemożliwe było przeprowadzenie spisu z udziałem rachmistrza spisowego (z różnych powodów), podstawowe informacje dla takich osób, takie jak: imię i nazwisko, data urodzenia oraz płeć – zostały spisane z ewidencji. Wszystkie pozostałe pytania na formularzu spisowym – w przypadku spisywanych z ewidencji – pozostały bez odpowiedzi. Szacuje się, że z ewidencji spisano ponad 730 tys. osób (ponad 2% ogółu ludności), będących stałymi mieszkańcami naszego kraju. Bezpośrednią konsekwencją spisywania z ewidencji są braki odpowiedzi (nieustalone), podawane w poszczególnych tablicach.

DEFINICJE  POJĘĆ

KATEGORIE  LUDNOŚCI

Na podstawie wyników spisu ludności i mieszkań z 2002 r. (NSP’2002) zostały wyodrębnione trzy podstawowe kategorie ludności:

1.  Ludność stała (stale zamieszkała);
2.  Ludność faktycznie zamieszkała;
3.  Rezydenci (ludność rezydująca).

We wszystkich tablicach tej publikacji informacje dotyczą kategorii ludności faktycznie zamieszkałej – dalej określanej jako „ludność”.

Ludność stała (stale zamieszkała)

Kategoria obejmuje osoby mieszkające stale (z reguły zameldowane na pobyt stały) oraz:

  • obecne w czasie spisu, a dokładnie w momencie krytycznym spisu,

  • nieobecne w momencie spisu, bez względu na miejsce przebywania i czas trwania tej nieobecności.

Ludność faktycznie zamieszkała

Kategoria obejmuje następujące grupy osób:

1. Mieszkające stale, które:

  1. były obecne w momencie spisu;
  2. były nieobecne w momencie spisu, ale ich nieobecność trwała mniej niż 2 miesiące;
  3. były nieobecne w momencie spisu przez okres dłuższy niż 2 miesiące, ale ich nieobecność wynikała z następujących powodów:
  • odbywania zasadniczej służby wojskowej lub innej w systemie skoszarowanym oraz uczestniczenia w misjach wojskowych;
  • przebywania w zakładzie karnym lub śledczym;
  • pobytu za granicą.

2. Przebywające czasowoprzez okres powyżej 2 miesięcy. Dotyczy to osób, które mieszkają na stałe w innym miejscu (są tam zameldowane na pobyt stały), natomiast w miejscu spisania przebywają czasowo z następujących powodów: nauka, praca, warunki rodzinne lub mieszkaniowe, leczenie lub rehabilitacja, przebywanie w domu opieki.

Jako czas okresowej nieobecności lub przebywania przyjęty został czas faktyczny, a nie zamierzony.

Kategoria ludności faktycznie zamieszkałej nie uwzględnia osób przybyłych z zagranicy na pobyt czasowy, tj. tych, które nie posiadają stałego pobytu w Polsce (pozwolenia na osiedlenie się).

Rezydenci (ludność rezydująca) – nowa kategoria ludności

Do rezydentów zalicza się:

  1. stałych mieszkańców, z wyjątkiem osób przebywających poza miejscem zamieszkania przez okres co najmniej 12 miesięcy – bez względu na ich miejsce przebywania (w kraju czy za granicą);

  2. osoby przebywające czasowo przez okres co najmniej 12 miesięcy, przybyłe z innego miejsca w kraju lub z zagranicy (cudzoziemcy).

Jako kryterium przemieszczania się ludności przy wyodrębnianiu tej kategorii przyjmuje się: naukę, pracę, warunki rodzinne i mieszkaniowe, leczenie i rehabilitację, pobyt w domu opieki. Oznacza to, że osoby odbywające zasadniczą służbę wojskową (w systemie skoszarowanym) lub przebywające w zakładach karnych czy aresztach – bez względu na czas nieobecności – są zaliczane do rezydentów miejscowości, w których zamieszkiwali przed jej „przymusowym” opuszczeniem.

Wyniki spisu dla kategorii ludności rezydującej będą przedstawione w odrębnej publikacji.

WIEK
Wiek osób – określony liczbą lat ukończonych – ustalono poprzez porównanie pełnej daty urodzenia z dniem przeprowadzenia spisu (tzw. dniem krytycznym, tj. 20 maja 2002 roku).

W tablicach – obok roczników wieku, tradycyjnych pięcioletnich lub dziesięcioletnich grup wieku wprowadzono również następujące ekonomiczne grupy:

  • wiek przedprodukcyjny – mężczyźni i kobiety w wieku 0–17 lat,

  • wiek produkcyjny – mężczyźni w wieku 18–64 lata, kobiety w wieku 18–59 lat,

grupa ta została podzielona na :
  • wiek mobilny (18–44 lata mężczyźni i kobiety),
  • wiek niemobilny (45–64 lata mężczyźni i 45–59 lat kobiety),
  • poprodukcyjny – mężczyźni w wieku 65 lat i więcej oraz kobiety w wieku 60
    lat i więcej.

Ponadto wprowadzone zostały grupy wieku:

a)  biologiczne
  • 0–14 lat – dzieci,
  • 15–64 lata – dorośli bez osób starszych,

  • 65 lat i więcej – osoby starsze.

  • b)  edukacyjne: 0–6, 7–12, 13–15, 16–18, 19–24 lata.
    STAN  CYWILNY  PRAWNY
    W spisie ludności 2002 po raz pierwszy badany był (zgodnie z rekomendacjami międzynarodowymi) stan cywilny prawny osób – zdefiniowany jako stan cywilny według obowiązującego w danym kraju prawa.
    Dla każdej osoby w wieku 15 lat i więcej ustalono stan cywilny prawny według następujących kategorii:
    • kawaler, panna

    • żonaty, zamężna

    • wdowiec, wdowa

    • rozwiedziony, rozwiedziona

    • separowany, separowana (separacja prawna została w Polsce wprowadzona w końcu 1999 r.

    Dla pełniejszej charakterystyki sytuacji rodzinnej, osoby o statusie prawnym zamężna/żonaty podzielono na:

    • pozostające w związku małżeńskim – niezależnie od tego, czy współmałżonkowie zostali spisani razem czy też oddzielnie (np. nieobecność spowodowana była nauką, pracą, brakiem własnego mieszkania),

    • niepozostające w związku małżeńskim – osoby, które decyzją jednego lub obojga małżonków nie tworzyły wspólnoty małżeńskiej, ale rozpad ich związku nie został usankcjonowany decyzją sądu, tzn. osoby te nie miały sądowego orzeczenia rozwodu czy też separacji.

    STAN  CYWILNY  FAKTYCZNY
    Stan cywilny faktyczny osób został określony wtórnie, na podstawie charakteru związku, w jakim żyje dana osoba, tj. w oparciu o informacje dotyczące relacji z głową gospodarstwa domowego, stanu cywilnego prawnego oraz wzajemnych powiązań między osobami spisanymi.
    Ustalono następujące kategorie faktycznego stanu cywilnego:
    • kawaler, panna;

    • żonaty, zamężna – w świetle prawa świeckiego lub kanonicznego i pozostający w faktycznym małżeństwie;

    • partner, partnerka (partnerów wyodrębniano w ramach tego samego gospodarstwa domowego – bez względu na ich stan cywilny prawny);

    • wdowiec, wdowa;

    • rozwiedziony, rozwiedziona;

    • separowany, separowana. Kategoria ta dotyczyła osób:

  • pozostających w separacji prawnej i nietworzących formalnych związków (partnerskich) z innymi osobami;
  • o stanie cywilnym prawnym żonaty/zamężna – niepozostających w związku małżeńskim i nietworzących formalnych związków (partnerskich) z innymi osobami.

  • Dla umożliwienia porównania zmian zachodzących w czasie, w tablicach przedstawiono zarówno stan cywilny prawny, jak i faktyczny; w poprzednich spisach ludności badany był wyłącznie stan cywilny faktyczny.

    POZIOM  WYKSZTAŁCENIA

    Poziom wykształcenia jest to najwyższy ukończony cykl kształcenia w szkole lub szkolenia w innym trybie i formie, uznany zgodnie z obowiązującym systemem szkolnictwa. Podstawą zaliczenia wykształcenia do określonego poziomu było uzyskane świadectwo (dyplom) ukończenia odpowiedniej szkoły: dziennej, wieczorowej, zaocznej czy eksternistycznej. Ze względu na nowy system szkolnictwa, wprowadzony reformą oświaty w dniu 1 stycznia 1999 roku, poziom wykształcenia został ustalony dla osób w wieku 13 lat i więcej.

    KLASYFIKACJA POZIOMÓW WYKSZTAŁCENIA

    1.  Wykształcenie wyższe

    1. ze stopniem naukowym co najmniej doktora – jest to wykształcenie wyższe z tytułem naukowym profesora, doktora habilitowanego, doktora;

    2. z tytułem magistra, lekarza lub równorzędnym – jest to wykształcenie wyższe zawodowe z tytułem magistra, magistra inżyniera, lekarza lub innym równorzędnym, realizowane w ramach szkoły wyższej na podbudowie programowej szkoły średniej, zakończonej uzyskaniem świadectwa dojrzałości „matury”;

    3. z tytułem inżyniera, licencjata, dyplomowanego ekonomisty – jest to wykształcenie wyższe zawodowe z tytułem inżyniera, licencjata, dyplomowanego ekonomisty lub innym równorzędnym, realizowane w ramach szkoły wyższej na podbudowie programowej szkoły średniej, zakończonej uzyskaniem świadectwa dojrzałości „matury”;

    2.  Policealne

    1. z maturą (pomaturalne) –jest to wykształcenie średnie zawodowe realizowane na podbudowie programowej szkoły średniej, zakończonej uzyskaniem egzaminu dojrzałości „matury”. Absolwenci otrzymują dyplom, który określa kwalifikacje zawodowe na poziomie technika;

    2. bez matury – jest to wykształcenie zawodowe na poziomie średnim lub zasadniczym realizowane na podbudowie programowej szkoły średniej, zakończonej uzyskaniem świadectwa ukończenia szkoły. Absolwenci otrzymują dyplom, który określa kwalifikacje zawodowe;

    3.  Średnie

    1. ogólnokształcące z maturą – jest to wykształcenie średnie ogólne, uzyskane w ramach średniej szkoły ogólnokształcącej, potwierdzone uzyskanym świadectwem dojrzałości „maturą”. Osiągnięcie tego poziomu wykształcenia umożliwia dalsze kształcenie w szkole pomaturalnej lub na studiach wyższych;

    2. zawodowe z maturą – jest to wykształcenie średnie ogólne i zawodowe, uzyskane w ramach technikum, liceum zawodowego lub liceum technicznego, potwierdzone uzyskanym świadectwem dojrzałości „maturą”. Osoby posiadające świadectwo ukończenia takiej szkoły mają tytuł technika lub inny tytuł określony w klasyfikacji zawodów i specjalności szkolnictwa zawodowego. Osiągnięcie tego poziomu wykształcenia umożliwia dalsze kształcenie na studiach wyższych lub w szkole pomaturalnej;

    3. ogólnokształcące bez matury – jest to wykształcenie średnie ogólne, uzyskane    w ramach średniej szkoły ogólnokształcącej, potwierdzone uzyskanym świadectwem ukończenia liceum ogólnokształcącego. Osiągnięcie tego poziomu wykształcenia umożliwia dalsze kształcenia w szkole policealnej, niewymagającej posiadania „matury”;

    4. zawodowe bez matury– jest to wykształcenie średnie ogólne i zawodowe, uzyskane w ramach technikum, liceum zawodowego lub liceum technicznego, potwierdzone uzyskanym świadectwem ukończenia szkoły. Osoby posiadające świadectwo ukończenia takiej szkoły mają tytuł technika lub inny tytuł określony  w klasyfikacji zawodów i specjalności szkolnictwa zawodowego. Osiągnięcie tego poziomu wykształcenia umożliwia dalsze kształcenie w szkole policealnej.

    4.  Zasadnicze zawodowe

    Jest to wykształcenie ogólne i zasadnicze zawodowe, zdobyte w ramach szkoły zasadniczej lub rolniczej, szkoły (zespołu) przysposobienia zawodowego lub rolniczego, korespondencyjnego kursu rolniczego o poziomie szkoły zasadniczej. Świadectwo ukończenia szkoły zasadniczej jest dowodem posiadania tytułu robotnika wykwalifikowanego. Po ukończeniu tego poziomu wykształcenia można ubiegać się o przyjęcie do średniej szkoły ogólnokształcącej lub zawodowej, organizowanej na podbudowie programowej szkoły zasadniczej.

    5.  Podstawowe ukończone

    Jest to wykształcenie podstawowe, osiągnięte po ukończeniu liczby lat nauki wymaganej w danym okresie dla ukończenia szkoły podstawowej, szkoły (klas) przysposabiających do pracy zawodowej (w zakresie VI, VII, VIII klasy szkoły podstawowej) oraz po ukończeniu szkoły artystycznej I stopnia realizującej jednocześnie program szkoły podstawowej;

    6.  Podstawowe nieukończone i bez wykształcenia szkolnego

    Obejmuje osoby, które nie ukończyły lat nauki wymaganej w danym okresie dla ukończenia szkoły podstawowej lub nigdy się nie uczyły.

    Przyjęta w spisie 2002 roku klasyfikacja poziomu wykształcenia jest nieco rozszerzona w stosunku do spisu 1988 roku, dlatego w części dotyczącej analizy zmian uwzględniony został zakres porównywalny do 1988 roku. Uwaga ta dotyczy również wieku osób: w 1988 roku badaniem poziomu wykształcenia objęte były osoby, które ukończyły 15 lat. W 2002 roku, po reformie szkolnictwa z 1999 r., wprowadzającej 6–letnią szkołę podstawową i 3–letnie gimnazjum, badaniem poziomu wykształcenia objęto osoby w wieku 13 lat i więcej. Wszelkie porównania struktur poziomu wykształcenia ludności z obu spisów, zostały zaprezentowane z uwzględnieniem osób w wieku 15 lat więcej.

    Należy również zaznaczyć, że dane spisu 2002 roku – ze względu na termin jego przeprowadzenia (maj 2002 r., podczas gdy w 1988 r. był to grudzień) – nie w pełni obrazują sytuację. W momencie przeprowadzania spisu (maj 2002 r.) uczniowie ostatnich klas, we wszystkich typach szkół, nie posiadali jeszcze świadectwa ukończenia szkoły, tym samym został im określony niższy poziom wykształcenia. Dane spisowe dotyczą zatem raczej sytuacji z początku roku szkolnego (lub z końca roku kalendarzowego 2001).

    NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ

    Osobą niepełnosprawną jest taka osoba, która posiada odpowiednie orzeczenie wydane przez organ do tego uprawniony lub osoba, która takiego orzeczenie nie posiada, lecz odczuwa ograniczenie sprawności w wykonywaniu czynności podstawowych dla swojego wieku (zabawa, nauka, praca, samoobsługa).

    Zbiorowość osób niepełnosprawnych została podzielona na 2 podstawowe grupy:

    • osoby niepełnosprawne prawnie, tj. takie, które posiadały odpowiednie, aktualne orzeczenie wydane przez organ do tego uprawniony;

    • osoby niepełnosprawne tylko biologicznie, tj. takie, które nie posiadały orzeczenia, ale miały (odczuwały) całkowicie lub poważnie ograniczoną zdolność do wykonywania czynności podstawowych.

    Kryterium do zakwalifikowania danej osoby do zbiorowości osób niepełnosprawnych prawnie było posiadanie:

    • aktualnego orzeczenia wydanego przez odpowiedni organ orzekający – dla osób w wieku 16 lat i więcej;

    • uprawnienia do pobierania zasiłku pielęgnacyjnego dla dzieci poniżej 16 roku życia, tj. urodzonych po 20 maja 1986r.

    W spisie ludności 2002, dla osób w wieku 16 lat i więcej ustalono 3 stopnie niepełnosprawności: znaczny, umiarkowany, lekki.

    Ze względu na zmiany przepisów prawnych dotyczących osób niepełnosprawnych – w spisie 2002 roku przyjęto definicje wyodrębniania tej kategorii osób spójne metodologicznie z zasadami stosowanymi w spisach z lat 1988 i 1978, tym samym została zachowana porównywalność danych.


    Wykaz równorzędnych orzeczeń kwalifikujących osobę do grupy osób niepełnosprawnych prawnie oraz określenia stosowane w klasyfikacji niepełnosprawności/inwalidztwa prawnego w latach 1988 i 2002 r.

     

    2002

     1988

    Stopień niepełnosprawności

     Rodzaj orzeczenia równorzędnego

     Grupa inwalidztwa

     Znaczny

    -  całkowita niezdolność do pracy i samodzielnej   egzystencji

    -  I grupa inwalidztwa

    -  orzeczenie o długotrwałej niezdolności do pracy w gospodarstwie rolnym z uprawnieniem do zasiłku pielęgnacyjnego

     I grupa inwalidztwa

     Umiarkowany

    -  całkowita niezdolność do pracy

    -  II grupa inwalidztwa

     II grupa inwalidztwa

     Lekki

    -  III grupa inwalidztwa-  częściowa niezdolność do pracy

    -  celowość przekwalifikowania zawodowego

    -  orzeczenie o długotrwałej niezdolności do pracy w gospodarstwie rolnym bez uprawnienia do zasiłku   pielęgnacyjnego

     III grupa inwalidztwa












    KRAJ  URODZENIA

    Zgodnie z międzynarodowymi zaleceniami, kraj urodzenia należało podać, biorąc pod uwagę granice państw aktualne w momencie spisu, a nie w momencie urodzenia osoby, np. jeżeli osoba urodziła się w Wilnie, to – bez względu na rok jej urodzenia – jako kraj urodzenia należało wpisać Litwa.

    Rozstrzygnięcie takie zostało przyjęte w związku z koniecznością zabezpieczenia porównywalności, a przede wszystkim nie dublowania danych w skali międzynarodowej.   Tradycyjnie miejsce urodzenia osoby definiuje się jako miejsce zamieszkania matki w czasie urodzenia dziecka.

    OBYWATELSTWO

    Zgodnie z obowiązującymi aktualnie normami prawnymi, cudzoziemcem jest osoba nieposiadająca polskiego obywatelstwa (Ustawa o cudzoziemcach z dnia 25 czerwca 1997 r. wraz z późniejszymi zmianami (tekst jednolity Dziennik Ustaw nr 127 z 2001 r.).

    W spisie ludności 2002 istniała możliwość podania dwóch obywatelstw w przypadku cudzoziemców oraz dwóch dodatkowych – w przypadku obywateli polskich.

    CUDZOZIEMCY

    Cudzoziemcem jest każda osoba, która nie posiada polskiego obywatelstwa, bez względu na fakt posiadania lub nie obywatelstwa (obywatelstw) innych krajów. Cudzoziemcy, przybyli do Polski na pobyt stały, są traktowani jako osoby mieszkające stale (ludność stała), pozostali zaś,   w zależności od czasu faktycznego pobytu w naszym kraju:

    • jako przebywający czasowo (imigranci krótkookresowi) – w przypadku przebywania przez okres poniżej 1 roku,

    • jako rezydenci  (imigranci długookresowi) – w przypadku przebywania przez okres co najmniej 12 miesięcy.

    NARODOWOŚĆ

    Pytanie o narodowość, które zostało sformułowane na formularzu spisowym, uwzględniało z jednej strony nawiązanie do pierwszego spisu z 1921r., a z drugiej –zachowanie zgodności ze standardami europejskimi. W związku z tym przyjęto, że pytanie będzie następujące: Do jakiej narodowości się Pan(i) zalicza?, przy następującym zdefiniowaniu narodowości.

    Narodowość jest deklaratywną (opartą na subiektywnym odczuciu) cechą indywidualną każdego człowieka, wyrażającą jego związek emocjonalny (uczuciowy), kulturowy lub genealogiczny (ze względu na pochodzenie rodziców) z określonym narodem.

    Sformułowane pytanie oraz przyjęta definicja narodowości, są na tyle otwarte, iż zezwalają osobie spisywanej na indywidualne, własne rozumienie pojęcia narodowości. Rachmistrze spisowi byli zobowiązani do odnotowania każdej udzielonej przez osoby spisywane odpowiedzi, która pozostawała w związku z tematem narodowości.

    JĘZYK  UŻYWANY  W  DOMU

    Obok pytania o narodowość, do tematyki spisu ludności w 2002 roku wprowadzono pytanie o język, używany w kontaktach domowych. Pytanie to przyjęło następującą  postać: W jakim języku (językach) rozmawia Pan(i) najczęściej w domu? Konstrukcja pytania dawała możliwość zarejestrowania dwóch nazw języków niepolskich, niezależnie od tego, czy były one używane z językiem polskim, czy też wyłącznie.

    MIGRACJE  LUDNOŚCI

    Migracje ludności to przemieszczenia ludności związane ze zmianą miejsca zamieszkania (pobytu stałego lub czasowego,) połączone z przekroczeniem granicy administracyjnej jednostki terytorialnej. Migracją jest zatem zmiana miejsca zamieszkania z jednej gminy do innej lub, w przypadku gminy miejsko-wiejskiej, z terenów miejskich do wiejskich tej gminy lub odwrotnie; nie jest migracją zmiana adresu w ramach tej samej gminy miejskiej, wiejskiej, części miejskiej lub wiejskiej gminy miejsko-wiejskiej. Migracją jest także zmiana kraju zamieszkania.

    LUDNOŚĆ  ZASIEDZIAŁA

    Ludność zasiedziała to ludność zamieszkała w miejscowości aktualnego zamieszkania od urodzenia. Pojęcie „mieszka od urodzenia” oznaczało, że osoba nie opuszczała miejscowości urodzenia (miejscowości, w której znajdował się dom rodzinny) na okres 12 miesięcy lub dłuższy.

    W spisie 2002 nie uwzględniano przerw w zamieszkiwaniu (bez względu na okres ich trwania) spowodowanych:

    • odbywaniem zasadniczej służby wojskowej,

    • przebywaniem w zakładach karnych,

    • przebywaniem za granicą w placówkach dyplomatycznych,

    • przebywaniem w innych miejscach z powodu uczestniczenia w misjach wojskowych.

    LUDNOŚĆ  MOBILNA

    Ludność mobilna to ludność napływowa, czyli taka, która przybyła do miejscowości aktualnego zamieszkania na pobyt stały lub czasowy.

    W spisie 2002 do ludności przybyłej były zaliczone także osoby, które powróciły do miejscowości aktualnego zamieszkania, po co najmniej rocznym pobycie poza tą miejscowością (w innym miejscu w kraju lub za granicą) – pod warunkiem, że pobyt ten nie był spowodowany jedną z przyczyn wymienionych wcześniej. Jako datę przybycia przyjęto rok powrotu do danej miejscowości.

    Prezentowane w publikacji dane odnośnie wieku, stanu cywilnego, i poziomu wykształcenia osób migrujących, przedstawiają stan w momencie spisu, a nie w momencie migracji.

    OBIEKTY  ZBIOROWEGO  ZAKWATEROWANIA

    Obiektem zbiorowego zakwaterowania jest zespół pomieszczeń zlokalizowanych w jednym lub kilku budynkach, zajętych przez jeden zakład świadczący usługi opiekuńczo-wychowawcze, opiekuńczo-lecznicze, hotelarskie bądź inne, w których zamieszkuje zwykle większa liczba osób.

    Obiekty zbiorowego zakwaterowania można podzielić, ze względu na okres zamieszkania na:

    • stałego zamieszkania, są to: domy pomocy społecznej dla emerytów, zakłady opiekuńczo-lecznicze dla przewlekle chorych lub upośledzonych, klasztory, domy zakonne,

    • dłuższego zamieszkania, są to: internaty, domy studenckie, hotele pracownicze, domy dziecka,

    • krótkotrwałego pobytu, są to m. in.: hotele, motele, pensjonaty, domy wczasowe, a także szpitale, sanatoria, prewentoria.

    W spisie 2002 roku – zgodnie z międzynarodowymi zaleceniami metodologicznymi  – przyjęto szerszą klasyfikację obiektów, uwzględniając m.in. zakłady opiekuńcze dla samotnych kobiet w ciąży lub z małymi dziećmi, obiekty dla bezdomnych oraz obiekty instytucji wyznaniowych.

    ŹRÓDŁA UTRZYMANIA LUDNOŚCI

    W spisie powszechnym ustalono główne i dodatkowe źródło utrzymania osób i tworzonych przez nie gospodarstw domowych, jak również osób przebywających w obiektach zbiorowego zakwaterowania, będących członkami gospodarstw zbiorowych. Informacje o źródłach, z których pochodziły środki na finansowanie konsumpcyjnych i innych życiowych potrzeb osób, dotyczyły całego roku, tj. 12 miesięcy poprzedzających moment krytyczny spisu. Informacje o źródłach utrzymania zbierano na podstawie deklaracji osób spisywanych.

    Główne źródło utrzymaniaosoby jest to źródło przynoszące jej największy dochód. Jeżeli osoba miała w ciągu roku poprzedzającego spis tylko jedno źródło dochodów – było ono jednocześnie jej głównym, a zarazem wyłącznym źródłem utrzymania.

    Za dodatkowe źródło utrzymania osoby uważa się źródło najważniejsze spośród wszystkich pozostałych, po określeniu głównego źródła utrzymania, czyli przynoszące dochód drugi pod względem wielkości.

    Wyróżniono następujące grupy źródeł pochodzenia dochodów

    • dochody (zarobki) z pracy osobiście wykonywanej, niezależnie od charakteru zatrudnienia, łącznie z osobami pomagającymi systematycznie i bez umownego wynagrodzenia członkowi rodziny w prowadzeniu działalności gospodarczej (rolniczej lub pozarolniczej) wykonywanej na rachunek własny,

    • niezarobkowe źródło dochodów,

    • dochody z własności,

    • dochody z najmu,

    • pozostawanie na utrzymaniu osób posiadających własne źródła dochodów.

    Własne źródła dochodów (z pracy, z niezarobkowego źródła, z własności lub najmu) mogły wykazywać osoby będące w wieku co najmniej 15 lat.

    Jako źródło utrzymania osób przebywających w niektórych obiektach zbiorowego zakwaterowania np.: w domach dziecka, domach (zakładach) pomocy społecznej dla przewlekle chorych, starców, rencistów oraz w zakonach, przyjęto „inne” niezarobkowe źródło, niezależnie od wieku tych osób (w tym również dzieci w wieku 0-14 lat) oraz niezależnie od posiadanych ewentualnie własnych źródeł.

    Zasadą było, że źródła utrzymania osób odbywających zasadniczą służbę wojskową, będą odtwarzać sytuację tych osób w tym zakresie sprzed powołania do wojska. Dotyczyło to również przebywających w zakładach karnych do jednego roku, natomiast powyżej jednego roku – przyjęto niezarobkowe źródło.

    W przypadku osób przebywających za granicą, należało wskazać – w miarę możliwości – źródła utrzymania, jakie osoby te posiadały w czasie pobytu za granicą lub sprzed wyjazdu.

    Zgodnie z przyjętymi zasadami metodologicznymi, dochody z pracy, jako źródło utrzymania należało wykazać wszystkim osobom utrzymującym się z nich: wyłącznie, głównie lub dodatkowo (zgodnie z ich deklaracją), niezależnie od faktu, czy aktualnie (w tygodniu poprzedzającym moment spisu) wykonywały jakąkolwiek pracę, czy też pozostawały bez pracy.

    Oznacza to, że za osoby utrzymujące się z dochodów z pracy w ciągu roku (najemnej lub na rachunek własny) uważa się takie, które:

    • pracowały przez cały rok (również w tygodniu poprzedzającym moment spisu) i praca ta stanowiła ich źródło utrzymania,

    • pracowały przez cały rok, ale w ciągu roku wykonywały różne prace, w różnym charakterze (w tym przypadku należało ustalić, która z prac przynosiła w ciągu roku większy dochód),

    • pracowały w ciągu roku tylko przez kilka miesięcy np. sezonowo, wykonywały pracę, z której zostały zwolnione, wykonywały pracę przed odejściem na emeryturę, rentę, natomiast aktualnie ich sytuacja zawodowa jest inna,

    • pracowały w ciągu roku (przez cały czas lub przez kilka miesięcy) w swoim gospodarstwie rolnym w charakterze użytkownika gospodarstwa rolnego lub pomagającego członka rodziny, natomiast obecnie już tej pracy nie wykonują, ponieważ np. gospodarstwo rolne przekazano następcy, państwu lub w momencie spisu osoby te wchodziły już w skład innego gospodarstwa domowego, bądź przebywały w gospodarstwie zbiorowym, a dochód z tej pracy stanowił w ciągu roku ich źródło utrzymania. Według zasad zastosowanych w spisach ludności – osoby pracujące na rachunek własny i pomagające bez umownego wynagrodzenia w prowadzeniu rodzinnej działalności gospodarczej – w tym przypadku w gospodarstwie rolnym – powinny być spisywane jako członkowie jednego wspólnego gospodarstwa domowego, a nie dwóch odrębnych, jeżeli mieszkali w jednym mieszkaniu. W innych przypadkach osoby „pomagające”, mieszkające w innym mieszkaniu, jako źródło dochodów   z pracy powinni mieć wykazywaną pracę najemną.

    Uwaga: Na podstawie deklarowanego źródła utrzymania, jakim są dochody z pracy w swoim gospodarstwie rolnym, ani osoby, ani gospodarstwa domowe nie są zaliczane automatycznie do ludności (gospodarstw) związanej z rolnictwem. Fakt ten musi być potwierdzony występowaniem w gospodarstwie domowym użytkownika gospodarstwa rolnego.

     

    Ze względu na posiadane źródła utrzymania, ludność dzieli się na dwie kategorie:

    • posiadający własne źródła utrzymania, do których zaliczono osoby utrzymujące się z dochodów uzyskiwanych w ciągu całego roku poprzedzającego moment spisu: z pracy osobiście wykonywanej, z niezarobkowych źródeł, a także z własności lub z najmu,

    • utrzymywani, tj. osoby, dla których pozostawanie na utrzymaniu jest źródłem utrzymania. Osobom pozostającym na utrzymaniu wskazywany był również rodzaj głównego źródła osoby utrzymującej: dochody z pracy, niezarobkowe źródło, dochody z własności lub najmu.

    Utrzymujący się z dochodów z pracy, z niezarobkowego źródła, z dochodów z własności oraz dochodów z najmu- obejmuje wszystkie osoby utrzymujące się w ciągu roku głównie z danego źródła oraz osoby utrzymywane przez nie. Stosowany już tradycyjnie podział wyodrębnia osoby posiadające własne źródło utrzymania oraz osoby utrzymywane.


    KLASYFIKACJA ŹRÓDEŁ UTRZYMANIA

    Praca

    • praca najemna poza rolnictwem, w sektorze publicznym – dla osób utrzymujących się z dochodów z pracy najemnej w nierolniczych jednostkach, stanowiących własność państwową (Skarbu Państwa lub państwowych jednostek prawnych) lub własność samorządu terytorialnego (dawniej komunalną) oraz własność mieszaną, z przewagą własności Skarbu Państwa, osób prawnych, państwowej lub samorządowej,

    • praca najemna poza rolnictwem, w sektorze prywatnym (w tym w spółdzielczości) – dla osób utrzymujących się z dochodów z pracy najemnej w nierolniczych jednostkach prowadzących działalność gospodarczą i będących własnością krajową, zagraniczną lub mieszaną, osób fizycznych lub inną oraz własnością np. spółek, przedsiębiorstw zagranicznych, spółdzielni, partii politycznych, fundacji, organizacji wyznaniowych,

    • praca najemna w rolnictwie, w sektorze publicznym – dla osób utrzymujących się  z dochodów z pracy najemnej w jednostkach prowadzących działalność gospodarczą w zakresie gospodarki rolnej i obsługi rolnictwa, stanowiących własność państwową lub samorządu terytorialnego oraz własność mieszaną, z przewagą własności Skarbu Państwa, osób prawnych, państwowej lub samorządowej,

    • praca najemna w rolnictwie, w sektorze prywatnym (w tym w spółdzielczości) – dla osób utrzymujących się z dochodów z pracy najemnej w jednostkach prowadzących działalność      w zakresie gospodarki rolnej i obsługi rolnictwa, w rolniczych spółdzielniach produkcyjnych, spółdzielniach kółek rolniczych oraz zatrudnionych w indywidualnych gospodarstwach rolnych, poza swoim gospodarstwem rolnym,

    • praca na rachunek własny poza rolnictwem – dla osób utrzymujących się z dochodów z prowadzenia działalności gospodarczej poza rolnictwem, tj. prowadzących własne zakłady (przedsiębiorstwa) przemysłowe, budowlane, handlowe, usługowe, itp. – pracujących na rachunek własny (w tym pracodawcom) lub wykonujących wolne zawody, a także pomagających systematycznie i bez umownego wynagrodzenia członków rodziny wchodzących w skład wspólnego gospodarstwa domowego;

    • praca w swoim gospodarstwie rolnym – dla osób utrzymujących się z dochodów z pracy związanej z produkcją roślinną i zwierzęcą – w gospodarstwie rolnym, łącznie    z właścicielami zwierząt gospodarskich – pracujących na rachunek własny (w tym pracodawcom), a także pomagających systematycznie i bez umownego wynagrodzenia członków rodziny, wchodzących w skład wspólnego gospodarstwa domowego. W przypadku dochodów z pracy w swoim gospodarstwie rolnym uwzględnia się zarówno wartość produktów sprzedanych, jak i przeznaczonych na konsumpcję,

    • praca na rachunek własny w rolnictwie, poza swoim gospodarstwem rolnym – dla osób utrzymujących się z dochodów z pracy związanej z prowadzeniem działalności usługowej związanej z rolnictwem (również na rzecz innych gospodarstw rolnych), np. nawożenie pól, oprysk upraw zbożowych, przygotowanie płodów rolnych do sprzedaży, sadzenie roślin i ich pielęgnacja, obsługa systemów irygacyjnych, strzyżenie owiec, usługi pasterskie – pracujących na rachunek własny (w tym pracodawcom), a także pomagających systematycznie i bez umownego wynagrodzenia członków rodziny wchodzących w skład wspólnego gospodarstwa domowego. Również dla osób, które uzyskują dochody z pracy jako członkowie rolniczych spółdzielni produkcyjnych, spółdzielni kółek rolniczych oraz członkowie spółek cywilnych w rolnictwie.

    Niezarobkowe źródło

    emerytura pracownicza, kombatancka i pochodne – dla osób utrzymujących się ze wszystkich rodzajów emerytur przyznanych z tytułu pracy lub ubezpieczenia, w kraju lub za granicą,

    • emerytura rolna – dla osób utrzymujących się z dochodu za przekazane gospodarstwo rolne (następcy lub państwu). Emerytura rolna jest świadczeniem przyznawanym z tytułu pracy lub ubezpieczenia,

    • renta z tytułu niezdolności do pracy (renta inwalidzka) – dla osób utrzymujących się  z tego świadczenia, a także świadczenia rehabilitacyjnego, renty szkoleniowej, renty powypadkowej. Są to świadczenia stałe lub okresowe, uzyskane z tytułu orzeczenia komisji lekarskich (odpowiedniego organu orzekającego) o całkowitej lub częściowej utracie zdolności do wykonywania pracy,

    • renta socjalna – dla osób utrzymujących się ze świadczenia przyznawanego na skutek całkowitej niezdolności do pracy z powodu inwalidztwa, powstałego przed ukończeniem     18 roku życia lub przed ukończeniem 25 roku życia, w trakcie nauki w szkole ponadpodstawowej lub wyższej, a także w czasie studiów doktoranckich lub aspirantury naukowej,

    • renta rodzinna (wdowia, sieroca) – dla osób utrzymujących się z dochodów ze świadczenia przyznanego uprawnionym członkom rodziny po śmierci współmałżonka, rodzica lub innej osoby oraz zagranicznych rent rodzinnych;

    • zasiłek dla bezrobotnych – dla osób utrzymujących się ze świadczenia przyznawanego osobom zarejestrowanym w powiatowych urzędach pracy na określony czas trwania bezrobocia,

    • zasiłek pomocy społecznej – dla osób utrzymujących się ze świadczenia przyznawanego osobom, które nie mają żadnych źródeł dochodów, lub posiadane dochody są niewystarczające,

    • inne niezarobkowe źródła – w tym:

    • zasiłek pielęgnacyjny, alimenty, stypendium, świadczenie przedemerytalne (zasiłek przedemerytalny), dom opieki (dom dziecka, dom rencisty, itp.), zakon oraz pozostałe nie wymienione niezarobkowe źródła utrzymania, np. zasiłek wychowawczy, zasiłek rodzinny, renta prywatna, wygrana w grach liczbowych i loteryjnych, na wyścigach konnych, pomoc z zagranicy, sprzedaż ziemi, nieruchomości, środków trwałych, przebywanie w więzieniu lub areszcie powyżej 12 miesięcy.

    Inne dochody
    • z własności– dla osób utrzymujących się z dochodów z tytułu oddanych w dzierżawę gruntów rolnych, z lokat kapitałowych (z obrotu akcjami, obligacjami, zysków kapitałowych itp.), z odsetek od oszczędności, udziału w zyskach przedsiębiorstw (dywidend). W opracowaniach wyników NSP 2002 źródło to występuje zawsze jako odrębna pozycja. Poprzednio dochody z własności zaliczane były do niezarobkowych źródeł,

    • z najmu – dla osób uzyskujących dochody z najmu mieszkania, pokoi, budynków mieszkalnych i niemieszkalnych, garażu. W opracowaniach wyników NSP 2002 (jeżeli nie zaznaczono inaczej) dochód z najmu wyodrębniony jest jako oddzielna pozycja lub grupowany jest razem z pracą na rachunek własny poza rolnictwem. Uzasadnieniem dla przyjęcia takiego rozwiązania jest fakt traktowania dochodów z najmu jako pochodzących z prowadzonej działalności gospodarczej. Poprzednio źródło to zaliczane było do niezarobkowych źródeł.

    Na utrzymaniu osoby (z gospodarstwa domowego lub spoza gospodarstwa domowego) – posiadającej własne źródło dochodów.

    BIORCY ŚWIADCZEŃ SPOŁECZNYCH

    W spisie ludności 2002 pozyskiwano informacje o rodzaju otrzymywanych świadczeń z: ZUS, FUS, KRUS, opieki społecznej, takich jak: emerytury, renty, zasiłki dla bezrobotnych, pomocy społecznej, pielęgnacyjny, alimenty itp.

    Informacje o rodzajach pobieranych świadczeń zbierano niezależnie od wieku osób, którym przyznano świadczenie, a także od faktu, czy świadczenia te stanowiły źródło utrzymania (główne, dodatkowe), czy też nie. W przypadku dzieci, którym przyznano świadczenie, np. rentę rodzinną, alimenty, zasiłek pielęgnacyjny – dysponentem w imieniu  dziecka była osoba dorosła i to jej wykazywano świadczenie jako źródło utrzymania (jeżeli stanowiło ono źródło utrzymania), natomiast dziecko było świadczeniobiorcą.

    W przypadku gdy osoba uzyskiwała kilka świadczeń z niezarobkowych źródeł należało wskazać maksymalnie trzy – najważniejsze.

    KLASYFIKACJE wykorzystywane w spisie:

    1. ISCED 1997 – Międzynarodowe Normy Klasyfikacji Wykształcenia, UNESCO, Paryż 1997, której odpowiednikiem jest Polska Klasyfikacja Edukacji wprowadzona w maju 2003. ((DzU z 2003 r. nr 98, poz. 895).

    2. ISO 3166 – Międzynarodowy Wykaz Kodów dla Krajów, National Information Standards Organization, ONZ 1999.

     


    • Informacje o Urzędzie
    • Specjalizacja Urzędu
    • Ośrodki
    • Współpraca w regionie
    • Współpraca zagraniczna Urzędu
    • Seminaria i konferencje
    • Patronaty honorowe Dyrektora US
    • Infografiki US
    • Zamówienia publiczne US
    • Projekty unijne US
    • Praktyki studenckie
    • Likwidacja / Sprzedaż majątku
    • Dostępność
    • RODO
    • Newsletter
    Do góry

    Urząd Statystyczny
    w Rzeszowie

    ul. Jana III Sobieskiego 10
    35-959 Rzeszów

    E-mail:

    e-PUAP

    Infolinia Statystyczna: 22 279 99 99
    (opłata zgodna z taryfą operatora)
    Konsultanci są dostępni w dni robocze:
    pon.- pt.: godz. 8.00 - 15.00

    Godziny pracy Urzędu:

    poniedziałek-piątek 7.00-15.00

     

    Informatorium:
    poniedziałek 7.30 - 18.00
    wtorek-piątek 7.30 - 15.00

    REGON:
    poniedziałek 7.00 - 18.00
    wtorek-piątek 7.00 - 15.00 

    Informacje telefoniczne:

    Centrala: +48 17 853 52 10, 17 853 52 19
    Fax:+48 17 853 51 57

    Informatorium: 
    +48 17 853 57 55

    REGON:
    +48 17 853 52 10, 17 853 52 19, wew.101, 151

    • Urzędy statystyczne
    • Deklaracja dostępności

    ESS

    Copyright © 1995-2025 Urząd Statystyczny w Rzeszowie